Ben jij het Best Bewaarde Geheim van je Organisatie?

Ben jij het Best Bewaarde Geheim van je Organisatie?
De 7 oorzaken van onzichtbaarheid bij succesvolle vrouwelijke professionals

‘Ik ben senior manager in een internationale, hooggespecialiseerde organisatie. Ik heb hard gewerkt voor mijn positie, maar ik ben eerlijk gezegd enorm teleurgesteld door het gebrek aan erkenning. Ik werk keihard, maar word links en rechts gepasseerd door collega’s, ben altijd moe en heel vaak bang. Hoe zorg ik ervoor dat ik weer plezier krijg in deze positie, die op zichzelf fantastisch is?’

Zomaar een aanvraag van de afgelopen week.

Nog een kleine greep ter illustratie.

‘Ik ben 28 jaar, heb een universitaire opleiding en ben sinds enkele jaren werkzaam in een grote organisatie. Ik behoud echter met de grootste moeite mijn baan, omdat ik me ‘niet laat zien’. Ik kom vaak niet goed uit mijn woorden en zie enorm op tegen gesprekken en presentaties. Dat versterkt dan weer mijn onzekerheid. Hoe doorbreek ik deze negatieve spiraal?’

‘Ik ben samen met mijn man de grondlegger van een succesvol bedrijf. Ik leid als mededirecteur de dagelijkse organisatie. Toch voel ik me vaak niet serieus genomen. Zowel relaties als medewerkers lijken me te beschouwen als een verlengstuk van mijn man en doen een beroep op mij als ze hem niet rechtstreeks kunnen of durven te bereiken. Hoe kan ik mijn rol met meer helderheid en stevigheid vervullen en hoe krijg ik meer respect in en buiten de organisatie?’

De grote gemene deler
Gebrek aan zichtbaarheid kan leiden tot een gebrek aan erkenning. Zichtbaarheid is voor veel vrouwelijke professionals geen streven op zichzelf. Gebrek aan erkenning laat zich echter moeilijk negeren. Want hoe bescheiden je ook bent en hoe zinvol je je werk ook ervaart, erkenning vormt een belangrijke factor voor het volhouden van een stressvolle baan, van lange dagen en zware verantwoordelijkheden. Daarvoor is erkenning nodig van klanten, maar ook van medewerkers, collega’s en bazen (managers, directeuren, bestuurders). Blijft die uit, dan kan dit natuurlijk liggen aan de organisatiesfeer of aan het onvermogen van een leidinggevende om positieve feedback te geven. Maar vaak is er meer aan de hand.

De 7 oorzaken van onzichtbaarheid bij succesvolle vrouwelijke professionals

   Beleefde afstand houden tot het toe-eigenen van prestaties
De afgelopen week nog gehoord: een directeur krijgt van haar bestuur de vraag ‘wat haar meerwaarde eigenlijk is’. Het valt niet mee om deze vraag als zuiver informatief te beschouwen. Deze vrouw was dan ook stomverbaasd, omdat ze een zeer succesvol team aanstuurt. Het probleem is echter dat ze haar succes zó overtuigend aan haar team toeschrijft, dat niemand haar rol daarin op het netvlies heeft. Inmiddels realiseert ze zich de waarde van zichtbaarheid en werkt er actief aan (en dus niet alleen als daarom verzocht wordt).

  Aannemen dat anderen beter zijn
Veel ‘onzichtbare’ vrouwelijke professionals gaan er vanuit dat anderen (collega’s, maar vaak ook klanten en ondergeschikten) intelligenter, effectiever, sneller en beter zijn dan zij. In reactie daarop vervallen ze afwisselend in passiviteit en keihard werken.
Uiteraard is het goed om te weten wat je niet weet en daar verantwoordelijkheid voor te nemen. Maar realiseer je dat daarnaast presence, persoonlijkheid en overtuigingskracht van meerwaarde zijn voor je organisatie.

  Blijven hangen
Piekeren werkt verlammend. Wie veelvuldig piekert, herkent dit. Sommige vrouwelijke professionals leggen echter een buitengewone aanleg voor piekeren aan de dag (en vaker nog: de nacht). Wie er echter een gewoonte van maakt om te ‘malen’, merkt de gevolgen daarvan: vermoeidheid, frustratie en moedeloosheid.
Herken je dit? Roep dan de gewoonte een halt toe zodra je jezelf erop betrapt. (Letterlijk.) Neem vervolgens steeds opnieuw de tijd om een passende actie te bedenken voor je onderliggende zorgen.

  It wasn’t me
Óók voor veel hoogopgeleide, succesvolle professionals is ‘teleurstellen’ een van hun grootste nachtmerries. Velen kunnen dan ook de verleiding niet weerstaan om met de stofkam door hun eigen werk en dat van anderen te gaan, op zoek naar missers, foutjes en uitglijders. Terwijl, wie een fout maakt en die goed overleeft (lees: erkent en doorschakelt naar wat wél werkt), bouwt aan veerkracht en respect – belangrijke aspecten voor overtuigend leiderschap.
Screen jij je werk en dat van anderen op microniveau om het vervolgens dunnetjes over te doen? Vraag jezelf dan af: is het nodig? Of doe ik het uit gewoonte? ‘Ongeveer goed’ is een prima strategie voor ‘onderweg zijn met anderen’. Een nauwkeurige afwerking kenmerkt de laatste stap; niet élke stap.

  Wat erg!
Reageren op alles wat voorbij komt aan feedback, opmerkingen en kritiek, zonder onderscheid te maken in wie, wat, wanneer of met welk doel is een kenmerk van zelftwijfel. Alle informatie komt onverdund binnen en ontvangt dezelfde graad van aandacht. Dit kost de nódige energie, blijkt uit de praktijk.
Oefen jezelf in het maken van onderscheid tussen waardevolle informatie en informatie die je langs je heen moet laten gaan. Let erop dat ook je eigen houding en communicatie consistent en van waarde zijn. Dat draagt bij aan je status en zichtbaarheid.

Vragend spreken?
Deze is voor alle vrouwen die zich, met name door mannen, niet gehoord of gezien voelen. Mannen interpreteren een zachte, vragende manier van praten als een verzoek om advies of goedkeuring. En dus niet als een blijk van expertise. Raak dat vraagteken aan het einde van je zin kwijt en je krijgt een respons waar je iets mee kunt.

  IQ-Power-Barbie
De beeldvorming over vrouwen … het blijft een dingetje. Met aan top: de mythe van de moeiteloosheid. Geloof ‘m niet. Wij vrouwen zijn geenszins die onuitputtelijke, smetteloze schat met een propvol sociaal leven, afgewisseld met topmomentjes in de sportschool en chef-waardige tafelcapriolen. We zijn aan het einde van de dag net zo vervelend, moe en afgedraaid als mannen.  Maar ’s morgens ook net zo slim, energiek en inventief. Wie dát gelooft is een stuk zinvoller bezig :). Meer zichtbaarheid? Met een beetje erg in de genoemde factoren: doenlijk!

Succes en  zet ‘m op. Alle goeds voor jou!

Comments are closed.