STRESS? 5 Tips om Niet in Paniek te Raken

Momenteel werk ik met een team van drukbezette adviseurs met internationale klanten.

Stress alom, natuurlijk, want fouten maken … dat doen we niet.

Jij en ik snappen dat.

Want net als zij hebben we veel aan ons hoofd, willen zoveel mogelijk (zelf) doen en hebben geen idee hoe we dat allemaal in 24 uur gefrommeld krijgen.

Soms lukt dat, maar soms ook niet. Hoe vaker het niet lukt, hoe meer er mis gaat en hoe minder we te genieten zijn.

Nu weten we allemaal hoe dát afloopt, dus …

Tijd voor een (snelle) time out! Speciaal voor jou 5 waardevolle tips om stress te lijf te gaan.

———————————–

1. GRIJP ‘M
Stress ontaardt zómaar in crisis. Omdat je slecht slaapt, bijvoorbeeld. Wat weer kan leiden tot concentratiestoornissen en geheugenproblemen. Dat willen we niet. Time out, dus. Geef opnieuw aandacht aan het Geheel Der Dingen. Wat wilde je ook alweer bereiken? Met dit project, dit werk, dit team, deze baas? Stapje terug om hoger te kunnen springen. Dat dus …:).

2. NEXT!
We hebben veel aan ons hoofd en worden ook nog eens voortdurend gestoord door mobieltje, mail, Facebook, LinkedIn en zo verder. We hebben dan ook de aandachtsspanne van een goudvis. Een van de beste tips die ik ooit kreeg? De Getting Things Done-methode van David Allen. In grote lijnen: je verzamelt alles wat in je hoofd zit op één plek (collect), je bedenkt vervolgens wat het is (what is it?) en of je er iets mee moet (is it actionable?) en zo ja wat en door wie (what’s the next action?/ is it for me?), en als laatste bedenk je alleen maar de eerstvolgende stap. ’t Wordt zó rustig in je hoofd … Nooit van gehoord? Aanrader!

3. SPRINGVEER
Veerkracht ontwikkelen klinkt makkelijker dan het is. Toch is het een van de belangrijkste vaardigheden om stress te hanteren. Dus de eerstvolgende keer dat je neer gaat? Doorvoelen, feiten constateren, nieuwe keuzes maken, in actie komen. Belangrijk: fouten maken is onderdeel van succes. Weliswaar vervelend, maar geen reden om aan jezelf te twijfelen.

4. VITALISEER
Wist je dat je lijf zich idealiter elke 3 uur opnieuw oplaadt? En wist je dan ook hoe verstandig het dan ook is om elke 3 uur achter je bureau vandaan te komen, iets lichts te eten en een glas water te drinken? Ik heb het geprobeerd. Het resultaat: ik ben werk-fit tot 18.00 uur in plaats van tot 15.47 uur. Verschilletje! Probeer en ondervind het zelf.

5. LACH EN BEWONDER
Ik weet het, Afdeling Open Deuren, maar hier op zijn plaats. Het beste anti-stressmiddel: zorg goed voor jezelf. Zie hoe je bijdraagt aan het geluk en het welzijn van je organisatie, van jezelf en anderen en hoe je daarin soms het onmogelijke voor elkaar krijgt. En lukt dat even niet? Stap er even uit, laad jezelf op en vervolg je weg.

SUCCES!

Comments are closed.